Новини

23.03.2010
Терминал за втечнен газ в България след две години?
pic4

Катар проучва възможности за изграждане на нов приемен терминал за втечнен природен газ в Европа, като вероятното място за комплекса ще бъде България, съобщава Arabian Business.com. On line изданието цитира премиера и външен министър Шейх Хамад бин Джасим бин Джабор ал Тани, който уточнява, че по-всяка вероятност проектът има шанс за реализация след две години.
Както е известно Катар, който е най-големият износител на втечнен газ в света, съвместно с Италия вече изгради такова съоръжение на адриатическото крайбрежие на Северна Италия. Там работи платформа за разтоварване на танкери с втечнен газ. През съоръжението ще преминават до 10% от обемите, необходими за потреблението на Италия от синьо гориво. Терминалът се намира на морска платформа на 15 километра от брега в района на Ровиго, област Венето. Това е първият в света регазификатор в открито море. В експлоатацията му участват Edison, Еxxon Mobil  и Qatar Terminal Ltd.
Италия си е издейства право да ползва 25 години 80% от мощността на регазификатора и да получава чрез него 6,4 млрд. куб. м. от общия му обем от 8 млрд. куб. м. годишно, като останалата част е за други европейски страни. Строежът на съоръжението с височина 47 метра, ширина 88 метра и дължина 180 метра отне пет години.
Катар води преговори и с Турция за доставки  на втечнен газ в рамките на 4 млрд куб. м. годишно. Планира се горивото да се съхранява в подземни хранилища в средиземноморския пристанищен град Джейхан, който Турция иска да превърне в международен център за разпределение на петрол и газ.
Анкара отива още по-далеч, като планира да даде възможност на Катар да получи в Джейхан територия, която да използва за реализиране на проекти в областта на енергетиката.
Въпреки намерението на Катар да продължи да инвестира в Европа, включително и в нов терминал за втечнен газ конкуренцията къде това ще се случи, ще бъде голяма. България се опитва да привлече вниманието с проекти, по които на Катар и Кувейт да бъдат дадени на концесия български пристанища и летища. Най-голям интерес има към бъдещия мост на Дунав при Силистра - Кълъраш, летищата в Пловдив и Русе, както и пристанищата във Варна и Бургас.Ако държавата успее да подготви бързо процедурите, не е изключено Катар да изгради новия си терминал и в някое от двете пристанища в Черно море.
Освен това в края на юни се очаква Българи и Грузия да продължат  преговорите за доставка на компресиран природен газ за България. Те стартираха преди месец в София между икономическите министри на двете страни.  Грузия е готова да обсъжда доставка на природен газ от Азербайджан за България и се стреми към постигане на договореност до юни 2010, каза грузинският министър в София. Самата Грузия има готовност да завърши до края на 2010 г. строителството на допълнителна отсечка от 30 км., която ще свърже нейната газопреносна система с черноморското пристанище Супса. Това ще даде възможност за увеличаване на капацитета за пренос с още 3 млрд. куб. метра и ще позволи извършването на доставки на компресиран природен газ от Грузия за България.
За целта трябва да бъда изграден и терминал за компресиране на природен газ на пристанището в Супса, което е заложено в инвестиционната програма на грузинското правителство.Спогодба за създаване на инвестиционна компания между България и Катар, с капитал от 500 млн. долара е подписана днес между правителствата на България и Катар. Това каза министър-председателят Бойко Борисов на пресконференция в Доха,съобщава БТА.
Компанията ще прави предпроектни проучвания по проекти, които ще бъдат финансирани, като целта е да се изберат най-добрите.  Компанията ще извърши проучванията, ще избере най-добрите и ще ги финансира, отбеляза Борисов. 
Проектите, които ще бъдат финансирани са главно в земеделието, туризма и строителството.
Днес беше подписана и Спогодба между транспортните министерства на двете държави, която предвижда от октомври Катарските авиолинии да летят до София.

Мира Лазарова

«назад